Treinen zijn een goedkoper alternatief voor vluchten als het gaat om reizen, vooral op routes met meerdere stations. Ze gebruiken ook minder brandstof dan voertuigen, wat de uitstoot van broeikasgassen kan helpen verminderen en de vervoerskosten kan verlagen.
Je kunt geld besparen op treinkaartjes door tarieven met korting vooraf te kopen. Deze tarieven zijn meestal niet beschikbaar voor point-to-point tickets, maar zijn vaak geldig op gereserveerde tickets die vooraf gekocht moeten worden. Ze kunnen vooral een slimme optie zijn als je reist in landen waar treinen meestal niet ruim van tevoren worden geboekt of waar anderszins geen reserveringen beschikbaar zijn.
De meest gebruikelijke manier om op treintarieven te besparen is om een pas te kopen voor de regio die je gaat bezoeken en voor het aantal dagen dat je van plan bent te reizen. Kijk op de landspecifieke pagina’s in de zijbalk om een idee te krijgen hoeveel een pas kost, en vergelijk die prijzen dan met wat je zou uitgeven aan kaartjes van punt naar punt.
Sommige treinen zijn uitgerust met energiebeheersystemen die het vermogen en de snelheid optimaliseren voor de route. Het systeem is een soort cruise control voor treinen, die rekening houdt met het terrein en het gewicht (tonnage) van de auto’s op een bepaalde route om de efficiëntie te maximaliseren. Het kan de brandstofefficiëntie met 3-5% verbeteren, wat meer dan genoeg is om een verschil te maken bij het verminderen van de uitstoot en het helpen verlagen van de transportkosten.
Veel spoorwegen gaan over op Tier 4 locomotieven die supercomputers hebben waarmee ze enorme hoeveelheden gegevens kunnen verwerken. Deze motoren zijn ontworpen om minder brandstof te verbruiken en meer vermogen te genereren. Ze kunnen ook beter omgaan met hoge snelheden en steile hellingen.
Ze kunnen drie tot vier vrachtwagenladingen vracht vervoeren op één trein, waardoor er minder vrachtwagens op de snelwegen rijden. Dit kan opstoppingen op snelwegen en de slijtage van bruggen verminderen. Het kan ook helpen om de kosten van het vervoer van goederen te verlagen en de uitstoot van broeikasgassen te verminderen door voertuigen van de snelwegen te halen.
Bovendien gebruiken sommige treinexploitanten elektrische treinen die kunnen rijden op hernieuwbare energie, zoals zonne- of windenergie. Deze treinen kunnen een uitstekende manier zijn om vervuiling tegen te gaan, omdat ze weinig geluid produceren en geen schadelijke stoffen in de atmosfeer uitstoten.
Een andere manier waarop treinen energie besparen is door geen diesel te verbranden, de meest gebruikte brandstof voor commercieel en interlokaal treinverkeer. Het United States Department of Transportation meldt dat goederentreinen zuiniger zijn dan vrachtwagens: 57 mijl per gallon tegenover 40 gallon voor auto’s die op diesel rijden, terwijl Amtrak meldt dat zijn treinen gemiddeld tot 27 procent zuiniger zijn dan binnenlandse vluchten.
Vergeleken met vliegtuigen kunnen treinen ook meer vracht vervoeren bij hogere snelheden, en ze kunnen meer mensen vervoeren in dezelfde ruimte. Daarom zijn ze populairder voor zendingen van grotere voorwerpen en voor internationale reizigers.
Ze kunnen rijden op hernieuwbare brandstoffen zoals biodiesel en ethanol, die geproduceerd kunnen worden uit planten met een lagere koolstofvoetafdruk. Deze motoren kunnen de uitstoot van koolstofdioxide en andere broeikasgassen met ongeveer 50 procent verminderen in vergelijking met door benzine aangedreven treinen, volgens het Environmental Protection Agency.

